نکات جالب و خواندنی قرآن کریم

معجزه های قرآن،شرح و تفسیر قرآن،مقاله های قرآنی،مشاهیر قرآنی،آموزش تلاوت قرآن
بانک احاديث ائمه اطهار(ع):کليک کنيد
دهکده مجازي منتظرآباد:کليک کنيد
ديدني هاي مذهبي را ببينيد:کليک کنيد
رفاقت با قرآن: همین وبلاگ
بانک دوبيتي: ;کلیک کنید

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

نظر بدهيد

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

امام زمان

سؤال اول: دلیل و آیه ای بر وجود امام زمان علیه السلام را بیان فرمایید.

پاسخ قرآن کریم:

1- در سوره قدر خداوند می فرماید: «تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر.» تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می‌نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می‌فرمایند. در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است.

 

2- خداوند در قرآن درباره مزد و اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی». به دلیل عقلی، دادن اجر رسالت پیامبر در همه زمانها بر همه واجب است. پس چون مزد رسالت پیامبر «موده فی القربی» است پس باید «فی القربی»رسول الله صلی الله علیه وآله در هر عصری باشند تا مردم با مودت به ایشان اجر رسالت را بدهند. و «فی القربی» الان امام زمان علیه السلام می باشند.

 

سؤال دوم: چگونه زنده ماندن امام زمان علیه السلام تاکنون امکان دارد؟

پاسخ قرآن کریم:

1- خداوند در مورد حضرت یونس علیه السلام می فرماید:  «فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون.» اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان(علیه‌السلام) نیز برای او امری ممکن است.

 

2- اصحاب کهف سیصد و نه سال در غار زنده ماندند «و لبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا.»

 

سؤال سوم: وظیفه ما در قبال امام زمان علیه السلام چیست؟

پاسخ قرآن کریم:

خداوند می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» برای مزد رسالت به «فی القربی» (که امام زمان علیه السلام است) مودت کنید. مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. پس الان در قبال امام زمان علیه السلام باید هم معرفت کسب کرده و آن حضرت را بشناسیم و هم از آن حضرت اطاعت کنیم.

در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می‌شدند. و در هر عصـری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان (علیه‌السلام) است

سؤال چهارم: آیا امام زمان علیه السلام از ما خبر دارد؟

پاسخ قرآن کریم:

بله، به تمام اعمال شما نظارت داشته و اعمال شما را می بیند. خداوند می فرماید: «و قل إعملوا فسیری الله أعمالکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون.»

 

سؤال پنجم: چگونه می توان یار امام زمان شد؟

پاسخ قرآن کریم:

با تقوا، چون بهترین و بالاترین معیار که به انسان ارزش می دهد و انسان لیاقت یاوری امام زمان علیه‌السلام را پیدا می کند تقواست: «إن أکرمکم عندالله أتقیکم.» تقوا سبب بزرگی انسان شده و امکان می‌دهد که انسان تکیه بر جای بزرگان زند.

امام زمان

سؤال ششم: چند نمونه از نیازهای یاران امام زمان علیه السلام را بیان کرده و چگونه باید کسب کرد؟

پاسخ قرآن کریم:

الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد تا در تصمیم گیریها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخیص دهد. و این را با تقوا بدست خواهد آورد، زیرا با تقوا موانع فهم و درک و علم و دانش را کنار زده و با دانش درونی و باطنی نگاه می کند. خداوند می فرماید: «إتقوا الله و یعلمکم الله.»

ب) بصیرت و بینش: بصیرتی که با چشم باطن ببیند و با گوش باطن بشنود. با ملائک الهی در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فکری و اخلاقی و روحی نشود. و این بصیرت نیز با تقوا بدست می آید. خداوند می فرماید:«إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ». فرقان یعنی نیرو و توانی که با آن حق را از باطل جدا کنید. به برکت این تقوا انسان، شیطان شناس نیز می شود. دشمن را هم می شناسد.

ج) بیداری: هوشیاری و بیداری؛ تا هروقت شیاطین برای گول زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می افتد. و این هم با تقوا ممکن است. «إن الذین التقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذاهم مبصرون.»

 

سؤال هفتم: چگونه بعد از ظهور و در حکومت مهدوی برکات زیاد می شود، محصولات رونق می یابد، مشکلات مردم حل می شود و...؟

پاسخ قرآن کریم:

چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است «ولو أن أهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض » «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب » «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا.»

 

سؤال هشتم: ویژگیهای یاران امام زمان علیه السلام چیست؟

پاسخ قرآن کریم:

خداوند می فرماید: «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون.» یعنی زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. پس وارثان زمین که امام زمان علیه السلام و یاران ایشان هستند دو ویژگی دارند: 1- عبادالله اند 2- صالحین اند. حال به ویژگیهای بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:

1- متواضع اند: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا »

2- دارای بینش صحیح هستند، زیرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است

3- اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »

4- اهل طاعت و سجده و قیامند، «و الذین یبیتون ربهم سجدا و قیاما »

5- خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم می شود نمی کنند، «والذین یقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »

6-اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم یقتروا »

7- موحدند و غیر خدا را نمی خوانند، «لا یدعون مع الله الها آخر »

8- به جان انسانها احترام می گذارند، «ولایقتلون النفس التی حرم الله إلا بالحق »

9- پاکدامنند، «ولایزنون »

10- دنبال پاکسازی روان خویش اند، «و من تاب و عمل صالحا »

11- جبران کننده عقب ماندگیها و پرکننده خلأ ها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »

12- حتی مرتکب مقدمات گناه هم نمی شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمی کنند، «و إذا مروا باللغو مروا کراما »

13- کلامشان صحیح است، «و الذین لا یشهدون الزو »

14- اهل لغو نیستند، « و إذا مروا باللغو مروا کراما »

15- پرورش دهنده نسل سالم و مفیدند، «هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین»

16- امام دیگرانند، «و جعلنا للمتقین إماما »

17- به گزین اند. کلام را گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می نمایند، «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه »

18- ایمان دارند، «قل یا عباد الذین آمنوا إتقوا ربکم »

19- بنده خدای متعال هستند و امور خود را واگذار به خدای متعال می نمایند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنیا نیستند، «ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله»

20- شیطان را به زانو در آورده اند، «ولأغوینهم أجمعین إلا عبادک منهم المخلصین»

21- ویژگیهای صالحین را دارند یعنی صددرصد اعمالشان صالح است، «والذین آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم فی الصالحین »

22- امر ازدواج برای جوانان را تسهیل می کنند، «و أنکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم »

23- در کار خیر از همدیگر سبقت می گیرند، «و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین »

 

سؤال نهم: ویژگیهای امام زمان علیه السلام در قرآن چیست؟

پاسخ قرآن کریم:

1- معصوم است، «إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

 

2- اولی الامر است، «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم»

 

3- اطاعت از او، راه خداست، «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا» «قل ما أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی.» از جمع دو آیه معلوم می شود «سبیل رب» همان «موده فی القربی» است.

 

منبع: یوسف زهرا (س) - با تخلیص

نوشته شده توسط م ی م, در تاريخ یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390, بازدید : مرتبه

لباس قرآنی بخریم !

نظر بدهيد
به راستی یک انسان مسلمان که خود را تسلیم فرامین الهی نموده و درباره‌ی هر عمل و رفتاری دستور خالق خود را اجرا نموده و به دنبال جلب رضای اوست، چگونه لباس می‌پوشد؟


لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی لباس قرآنی

همه‌ی انسان‌ها داشتن لباس و پوشش را برای بشر ضروری و لازم می‌دانند و هیچ انسان عاقلی نیست که خود را از لباس بی‌نیاز بداند. و یکی از تفاوت‌های انسان با سایر جانداران در همین نیاز به پوشش و ساتر است. اما آن چه که مورد اختلاف است، نحوه‌ی این پوشش و نوع لباس پوشیدن است، که هرکس از دیدگاه خود به آن نگریسته و نظر شخصی خویش را اعمال می‌نماید. عده‌ای به دنبال مد رفته و دربست تسلیم آن گردیده‌اند، و تنها تصمیم گیرنده در مورد نوع پوششان، آخرین مدهای روز دنیا بوده و خود هیچ‌گونه اعمال نظری نمی‌کنند. عده‌ای فقط به جنس لباس و دوام و کیفیت پارچه‌ی آن توجه دارند، و عده‌ای تنها به ظاهر اهمیت می‌دهند.

اما به راستی یک انسان مسلمان که خود را تسلیم فرامین الهی نموده و درباره‌ی هر عمل و رفتاری دستور خالق خود را اجرا نموده و به دنبال جلب رضای اوست، چگونه لباس می‌پوشد؟

برهنگی و عریان بودن از اهداف شیطان بوده و نوعی کیفر الهی است، نه نشانه‌ی کمال و تمدن. چرا که آدم و حوا به خاطر پیروی از وسوسه‌ی شیطان و عدم امتثال امر الهی مجازات شده و به عقوبت برهنگی گرفتار شدند

نیاز بشر به لباس

در آیه‌ی 22 سوره‌ی اعراف، خدای تعالی در ضمن بیان ماجرای حضرت آدم و کیفیت رانده شدن وی از بهشت، می‌فرماید: شیطان با وسوسه‌ی آدم و حوا برای خوردن از درخت ممنوعه، باعث شد که آن‌ها مرتکب این خلاف گردیده و در نتیجه‌ی ارتکاب این عمل، پوشش خود را از دست داده و اندامشان آشکار شود، و آن گاه متوجه زشتی این برهنگی گردیده و شروع به پوشاندن خود با برگ‌های درخت نمودند.

با کمی تدبر در آیه در می‌یابیم که:

اولاً: انسان به طور فطری، زشتی عریان بودن و برهنگی را درک کرده و آن را امری مذموم و ناپسند می‌داند. بنابراین درک ضرورت حفاظت، محدودیت و پوشش، یک درک عقلانی و فطری است.حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب حجاب

 

ثانیاً: نیاز انسان به پوشش، یک نیاز طبیعی و عقلانی است. لذا خداوند متعال در ابتدای خلقت، این نیاز بشر را رفع نموده و پوششی به او عطا کرده بود. از آیه‌ی فوق به خوبی استفاده می‌شود که آن‌ها قبل از ارتکاب خلاف، برهنه نبودند، بلکه پوششی داشتند، که البته در قرآن نامی از چگونگی این پوشش برده نشده، اما هر چه بوده، نشانه‌ای برای شخصیت آدم و حوا، و احترام آن‌ها محسوب می‌شده، که با نافرمانی، از اندامشان فروریخته است.

 

ثالثاً: نفس پوشش ارزش است. اگرچه با ساده‌ترین وسیله باشد. چنانکه آدم و حوا پس از برهنگی، شروع به پوشاندن خود با برگ‌های درخت نمودند.

 

رابعاً: برهنگی و عریان بودن از اهداف شیطان بوده و نوعی کیفر الهی است، نه نشانه‌ی کمال و تمدن. چرا که آدم و حوا به خاطر پیروی از وسوسه‌ی شیطان و عدم امتثال امر الهی مجازات شده و به عقوبت برهنگی گرفتار شدند.

 

انواع لباس در قرآن

حال ببینیم قرآن مجید چه لباسی را برای انسان مناسب می‌داند؟

آیه‌ی شریفه‌ی 26 سوره‌ی اعراف، خطاب به همه‌ی انسان‌ها می‌فرماید: "یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُوارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوی‌ ذلِکَ خَیْر"ای فرزندان آدم! همانا بر شما لباسی فرو فرستادیم تا هم زشتی (برهنگی) شما را بپوشاند و هم زیوری باشد، و (لی) لباس تقوا همانا بهتر است.

با توجه به نکاتی که در مورد لباس گفته شد که لباس باید ساتر، محافظ ،مایه‌ی زینت و راحتی و آرامش باشد، پس همسران نیز باید نسبت به هم این ویژگی‌ها را داشته باشند. آنان باید عیوب و زشتی‌های یکدیگر را بپوشانند، کانون خانواده را گرم، و از سردی حفظ کنند، زینت و سبب آرامش یکدیگر باشند، و همان‌طور که لباس خود را از آلودگی حفظ می‌کنند، یکدیگر را از آلوده شدن به گناه حفظ کنند

لباس یعنی چیزی که برای پوشیدن و پوشانیدن بدن صلاحیت داشته و علاوه بر پوشش، انسان را حفظ نماید (هم از گرما و سرما، هم از عیوب، و هم از خطرات) یعنی لباس باید برای انسان مایه‌ی سلامت، زیبایی و امنیت گردد. آیه‌ی فوق می‌فرماید لباس شما باید به نحوی باشد که اولاً اندام و زشتی‌های شما را پوشانده (یُوارِی سَوْآتِکُمْ)، ثانیاً مایه‌ی زینت و آراستگی شما گشته (وَ رِیشاً)، و ثالثاً جلوه و مظهر تقوای شما بوده باشد (لِباسُ التَّقْوی). بنابراین در تهیه و انتخاب لباس، باید سه مورد بالا را مد نظر قرارداد و روشن است که لباس هماهنگ با تقوا، لباسی است که پوشیدن آن موجب ارتکاب حرام یا مکروهی نگردد. مانند لباس شهرت، یا لباسی که باعث تحریک نامحرم شود و .....

 

لباسی از جنس همسر

قرآن کریم در آیه‌ی 187 سوره‌ی بقره، هر یک از زن و شوهر را به عنوان لباس دیگری ذکر کرده و می‌فرماید:"هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ" آن‌ها برای شما (همچون) لباسند و شما برای آن‌ها (همچون) لباس.

با توجه به نکاتی که در مورد لباس گفته شد که لباس باید ساتر، محافظ ،مایه‌ی زینت و راحتی و آرامش باشد، پس همسران نیز باید نسبت به هم این ویژگی‌ها را داشته باشند. آنان باید عیوب و زشتی‌های یکدیگر را بپوشانند، کانون خانواده را گرم، و از سردی حفظ کنند، زینت و سبب آرامش یکدیگر باشند، و همان‌طور که لباس خود را از آلودگی حفظ می‌کنند، یکدیگر را از آلوده شدن به گناه حفظ کنند.

دوری از لباس مایه‌ی رسوایی انسان، و دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی انسان می‌گردد. و در انتخاب همسر نیز باید مانند انتخاب لباس توجه به تناسب‌های بین طرفین از لحاظ فکری، فرهنگی، و....... نمود

همچنین همان‌طور که در هوای سرد لباس ضخیم، و در هوای گرم لباس نازک استفاده می‌شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند. اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند؛ و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند. و دیگر این که همچنان که لباسی بهتر است که مقاوم‌تر بوده و زود از بین نرود، همسر خوب آن است که در مشکلات و سختی‌های زندگی همراه همسرش بوده و زود میدان را خالی نکند.

توجه به این نکته نیز لازم است که دوری از لباس مایه‌ی رسوایی انسان، و دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی انسان می‌گردد. و در انتخاب همسر نیز باید مانند انتخاب لباس توجه به تناسب‌های بین طرفین از لحاظ فکری، فرهنگی، و....... نمود.

نتیجه این که انسان عقلاً و فطرتاً نیاز به لباس، و زشتی و قباحت برهنگی را درک می‌کند. و باید لباسی تهیه کند که – بنا به آموزه‌های قرآن – ساتر و محافظ او بوده، مایه‌ی زینت و آرامش وی شده و جلوه‌گر تقوا باشد. از همسران نیز در قرآن به عنوان لباس یکدیگر یاد شده و بنابراین آنان نیز باید نسبت به هم ویژگی‌های مذکور در مورد لباس را دارا باشند.

زهرا قربانی فرد

نوشته شده توسط م ی م, در تاريخ یکشنبه بیست و هفتم شهریور 1390, بازدید : مرتبه

اعجاز عددی قرآن

نظر بدهيد

اعجاز عددی قرآن

اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم اعجاز عددی قرآن کریم

تساوی عددی و هماهنگی رقمی و تناسب در موضوعات قرآن، موضوعی است كه قدرت بشری از دریافت دقیق آن ناتوان بوده  و از توضیح كامل وبیان آن در می ماند. به عنوان نمونه تعدادی از تناسبهای عددی آیات قرآن را بیان می نمائیم.

اجر

واژه(اجر: مزد): 108 بار در قرآن آمده و به همین اندازه واژه (فعل: كار) آمده است.

جزاء

كلمه(جزاء: پاداش- كیفر) 117 بار در قرآن به كار رفته و (مغفرت)334 بار. پس آمرزش دو برابر كیفر به كار رفته است!

ابلیس

در قرآن لفظ ابلیس 11 بار آمده و عیناً به همین تعداد، یعنی 11 بار، فرمان به استعاذه (پناه بردن به خدا) تكرار شده است.

آیات

واژه ( آیات: نشانه ها) 382 بار در قران آمده وبا توجه به اینكه واژه ( الناس:مردم) 241 بار و (الملائكة: فرشتگان)86 بار و (عالمین: جهانیان) 73 بار در قرآن بكار رفته، كلمه(آیات) به اندازه مجموع واژه های (ناس- ملائكه و عالمین) به كار رفته است.

ایمان

(ایمان) و مشتقات آن 811 بار در قرآن به كار رفته و لفظ (علم) و مشتقات آن 782 بار و مترادف (علم) یعنی(معرفت) با مشتقاتش 29 مرتبه در قرآن آمده است. در نتیجه (علم ) و(معرفت) و مشتقات آن دو، مجموعاً 811 بار تكرار شده اند كه مساوی با لفظ (ایمان) به كار رفته اند.

بِرّ

لفظ برّ( نیكی) و تمام مشتقاتش 20 بار در قرآن آمده كه با واژه (ثواب) و مشتقاتش برابر است.

جحیم

كلمه جحیم( دوزخ) 26 بار در قرآن تكرار شده كه برابر با لفظ عقاب (كیفر) می باشد.

حرث

واژه حرث( كشت)14 بار در قرآن آمده، و به همین اندازه واژه زراعت ( كشاورزی) به كار رفته است.

دنیا و آخرت

كلمه (دنیا) در قرآن 115 بار به كار رفته و واژه (آخرت) نیز عیناً 15 بار در قرآن آمده است.

رسل

واژه (رسل) 368 بار تكرار شده و واژه نبی 75 بار ، بشیر18 بار و نذیر 57 بار كه مجموع ارقام مذكور 518 مرتبه است. جای شگفتی است كه این عدد با تعداد مواردی كه اسامی پیامبران آمده برابراست. یعنی اسامی پیامبرن الهی ( آدم- نوح – موسی و...) نیز 518 بار در قرآن به كار رفته است.

صیام

واژه (صیام: روزه) و (صبر: شكیبایی) و (درجات: بیمناكی) و (شفقت: مهربانی) هر كدام 14 بار در قرآن آمده است.

عقل

كلمه (عقل) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده و با موارد به كار رفته واژه (نور) در قرآن برابر است .

محبت

واژه (محبت ) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده كه به همین تعداد واژه ( طاعت : فرمانبرداری ) در آیات وجود دارد .

لسان

كلمه ( لسان: زبان) 25 بار در قرآن آمده است كه با تعداد ( موعظه: پند و اندرز) برابر است.

مطالب فوق برگرفته از كتاب (اعجازعددی قرآن) متعلق به عبدالرزاق نوفل می باشد.

نوشته شده توسط م ی م, در تاريخ پنجشنبه بیست و چهارم شهریور 1390, بازدید : مرتبه


اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین،الرحمن الرحیم، مالک یوم الدین، ایاک نعبد و ایاک نستعین، اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم،غیر المغضوب علیهم،و لا الضالین.
صدق الله العلی العظیم

تشکر از سابت دارالقران الکریم به آدرسtelavat.com برای بخش های آموزشی این وبلاگ



وبلاگ نکات خواندنی و جالب قرآن
به سبب دلایل بدیهی و بسیار ، قرآن کریم تنها مکمل مسیر هدایت در کنار اهل بیت(علهم السلام) میباشد. حدیث ثقلین ، سند محکمی برای تاکید این حرف است. پس تیم وبلاگ نویسی میم برآن شد که وبلاگی هرچند جمع و جور ، ولی مفید دست و پا کند تا بتواند قدمی در راه تبیین و شناخت قرآن داشته باشد.
دراین وبلاگ سعی شده از مطالب بسیار سنگین و مطالبی که کمتر توجه جلب می کند ، پرهیز شود. زیرا چنین روزنه هایی فقط می تواند کلید یک گنجینه ی عظیم مثل قرآن باشد و توان بیان همه چیز را مسلما ندارد.
درنتیجه ، شما می توانید مطالب بسیار مختصر ولی خواندنی در این وبلاگ یافت کنید و انشالله که علاقه مندان این مکتب و این دین و شریعت حق ، از چنین جوی هایی به سرچشمه های معرفت دست یابند و از فیض کامل حضرت دوست بهره مند گردند.

نظرات خود و یا نقطه ی قوت و ضعفمان را به ما اطلاع دهید که به امید خدا همه در این مسیر پرفیض سهمی داشته باشیم.

کجاست آن قاری قرآن؟
السلام علیک یا اباصالح المهدی
والسلام علیکم و الرحمه الله و برکاته

    جاي كد نظر سنجي


مکث تمپ

قالب هاي رايگان وبلاگ

قالب هاي بلاگفا

قالب هاي ميهن بلاگ

قالب هاي پرشين بلاگ

قالب هاي بلاگ اسکاي

قالب هاي ديتالايف

پوسته هاي وردپرس